انجام ورزش در بدن چه تاثیراتی خواهد داشت ؟ | تغذیه سالم

انجام ورزش در بدن چه تاثیراتی داره ؟

انجام ورزش در بدن چه تاثیراتی داره ؟

تندرستی و تغذیه

۷ دیدگاه
۱,۱۷۰ بازدید

عضلات در حال ورزش ۱۰ تا ۱۸ برابر در حال استراحت احتیاج به خون دارن، ۲۰ دفعه بیشتر قند و اکسیژن مصرف مى کنن، ۵۰ بار زیادتر گازکربنیک دفع مى کنن، و با در نظر گرفتن همین ارقام ، اهمیت کار قلب هنگام ورزش روشن مى شه .

در عکس العمل قلب در برابر کار عضلانى ، مشاهده مى شه ضربانهاى دبى ، حجم خون ، فشارخون و حتى ترکیبات فیزیکوشیمیایى خون رو از این رو به اونو مى سازه. ضربان قلب هنگام کار بدنى ، یعنى زمانى که عضلات رو به فعالیت مى داریم ، ۲ – ۳ و حتى ۴ برابر، و امکان داره به ۲۰۰ ضربه در دقیقه برسه. حجم خون ۲ – ۳ برابر و دبى قلب ۶ – ۷ و حتى ۸ برابر و گاه زیادتر شه و دبى قلب از ۴ لیتر در دقیقه ممکنه به ۳۰ تا ۳۵ لیتر در دقیقه برسه، در صورتى که دبى قلب شخص سالم و ورزیده در حال معمولى ۲۵ لیتره .

حجم قلب ورزش کاران و کارگرانى که کار بدنى سنگینى دارن، مطمئنا افزایش مى یابد، اما این افزایش به نظر بسیارى ، فیزیولوژیک و به طور کامل طبیعىه . در اثر فعالیت بدن ، حجم قلب افزایش مى یابد، چون جدار بطنا مخصوصا بطن چپ کلفت مى شن، یعنى همونطور که عضلات بازو در اثر ورزش یا دچار شدن به برخى بیمارىا قوى مى شه، عضلات قلب هم در اثر کار، قوى مى شه و در نتیجه قدرت انقباض قلب زیاد مى شه…))(۷)

نقش ورزش در عضلات بدن :

۱٫ قدرت انقباض و نظم ضربان قلب پس از مدتى ورزش کردن بهتر مى شه…

۲٫ گنجایش ریه ها بیشتر مى شه و در نتیجه ، اکسیژن بهترى و بیشترى به بدن می رسه… ورزش درست و معتدل و متناسب با مزاج ، دلیل نظم و ثبات حرکات تنفس مى شه و تنفس عمیق تر، ولى شمارش اون کمتر مى شه.

۳٫ هرچه شخص ورزیده تر باشه، مقدار سوخت بدنش نقصان مى یابد، یعنى واقعا در اثر مدتى ورزش کردن ، بدن بهتر از مواد غذایى خود استفاده مى کنه.

۴٫ رشد و نمو بهتر انجام مى گیرد، چون اکسیژن بهتر و بیشتر به تموم نسوج می رسه و در نتیجه ، فعالیت غدد داخلى اضافه شده و طبق عقیده اى در عضلاتى که فعالیت مى کنن، موادى ایجاد مى شن که به رشد و نمو کمک مى کنه.

۵٫ قوه جذب و دفع بهتر مى شه.

۶٫ بدن عادت مى کنه در برابر کوتاه فعالیت ، یهو نفس تنگى پیش ‍ نیاد و ضربان قلب زیاد نشه و دیرتر خسته شه و عرق کنه.

۷٫ هماهنگى بین اعصاب و مراکز عصبى و تقویت اعصاب ، ایجاد شده و کارهاى فکرى ، راحت تر مى شه.

در کتاب زن و ورزش هم درباره فواید ورزش اینجور اومده :

((بدن آدم برخلاف ماشین یا هر وسیله دیگه که بر اثر کار و فعالیت مستهلک مى شه، با کار جون گرفته و توانایى بیشترى کسب مى کنه. در زمانهاى گذشته ، حرکت و تمرین هاى بدنى ، بخشى از کار روزانه فرد به حساب مى رفت ، اما امروزه بر اثر پیشرفت تکنولوژى و ماشین ، باید بیشتر از گذشته در جستجوى حرکت بود، و هر فرد بایستى اونو در برنامه روزانه خود جا بده…

تنفس و یا نفس کشیدن وسیله اىه که با اون ، اکسیژن به همه بدن می رسه و مواد زاید و اکسیده به بیرون ریخته مى شه. در بین تمرین ، اندازه نفس کشیدن افزایش مى یابد. شخصى که بدنش تربیت شده با تمرین هاى ورزشىه ، یواش تر و عمیق تر از افراد دیگه نفس مى کشد، فشارهاى وارد بر سیستم تنفسى خود رو با تلاش کمتر و کارایى بیشتر جواب گوست .

تمرینا به دستگاه هاضمه به دو روش کمک مى کنن:

۱٫ به دلیل پى اومد نیاز بدن به غذا، اشتها رو افزایش مى بدن،

۲٫ حرکت اندامهاى هاضمه تسریع مى شه و حرکات دودى شکل معده – که موجب هضم غذا مى شه – سریعتر و راحت تر صورت مى گیرد.

تمرین هاى ورزشى ، عمل تخلیه رو بهبود و از یبوست پیشگیرى مى کنه. حرکات دودى شکل افزایش مى یابد و در نتیجه ، روند ترشحات بدن مفیدتر تنظیم مى شن. به طور کلى افرادى که فعالیتهاى جسمانى بیشترى دارن، کمتر از افراد کم حرکت ، به بیمارى سنگ کلیه و مشکلات مشابه به اون گرفتار مى شن.

بسیارى از مواد زاید، از راه غدد عرق در پوست بدن بیرون ریخته مى شه. این روند با تمرینهاى شدید ورزشى تسریع مى شه، علاوه بر این ، عرق کردن باعث تمیز شدن پوست مى شه.

ارزش دیگه تمرینهاى ورزشى ، در افزایش تولید سلولهاى قرمز خون در بافتهاى لنفاوى استخوانه . شمارش هموگلوبین خون بر اثر فعالیت بالا مى رود. تمرینها از بالا رفتن فشار خون جلوگیرى مى کنه.))

به طور کلى نقش ورزش در سلامتى آدم اونقدر زیاده که امروزه بسیارى از بیماریها رو با ورزش درمان مى کنن، که به این روش درمان (( ورزش درمانى )) گفته مى شه.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • هدف درست از انجام ورزش چه باید باشه ؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *