انجیر | پرخاصیت ترین میوه | سبزیجات

انجیر، پرخاصیت ترین میوه

:انجیر یکی از قدیمی و پرخاصیت ترین میوه هاست. انجیر منبع خوبی از مواد معدنی مثل پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، مس و آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین A، K و E هستش که با افزایش سلامت کلی بدن رابطه مستقیم دارن.

سلامت آکا ایران

انجیر، پرخاصیت ترین میوه


انجیر رو به دو شکل تازه و خشک میشه در بازار یافت. البته انجیر تازه فقط در فصول گرم سال وجود دارن، به خاطر همین هم مصرف انجیر خشک در میان مردم متداوله. در هر ۱۰۰ گرم انجیر خشک، ۲۴۹ کالری، ۳/۳ گرم پروتئین، ۹/۰ گرم چربی، ۶۹ گرم کربوهیدرات و ۶/۵ گرم فیبر هست. این مقادیر در انجیر تازه به ترتیب ۸۰ کالری، ۳/۱ گرم پروتئین، ۳/۰ گرم چربی، ۳/۲۰ کربوهیدرات و ۲/۲ گرم فیبره.


پیشگیری از بیماریای قلبی

انجیر خشک شامل فنول، امگا ۳ و امگا ۶ه. این اسیدهای چرب خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو کاهش میدن. علاوه بر این، برگ انجیر تاثیر زیادی بر اندازه تری گلیسیرید موجود در خون داره. در واقع، برگ انجیر یه بازدارنده واسه تری گلیسیرید حساب می شه و مقدار کلی اونو کم می کنه. تری گلیسیرید یکی از دلیلای اصلی بیماریای قلبیه. 

منا سب واسه بیماران دیابتی

کارشناسان فکر می کنن که انجیر می تونه در کنترل دیابت افراد گرفتار به این مریضی اثر داشته باشه. دلیل این خاصیت هم وجود فیبر در انجیره. برگ انجیر باعث می شه نیاز بدن افراد دیابتی به انسولین کم بشه. این مورد واسه مریضایی که باید انسولین تزریق کنن می تونه اثر داشته باشه. انجیر پر از پتاسیمه که می تونه به کاهش جذب قند پس از هر وعده غذایی کمک کنه. هرچه اندازه پتاسیم در بدن بیشتر باشه، نوسانات قند در بدن کم میشه و دیابتیا می تونن زندگی عادی تری داشته باشن. 

کاهش وزن

فیبر موجود در انجیر خواص زیادی داره. یکی از کارایی که فیبر انجام میده، کمک به کاهش وزنه. واسه همینه که معمولاً به افراد چاق یا دارای اضافه وزن پیشنهاد می شه فیبر زیادی مصرف کنن. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که انجیر تقریبا دارای کالری زیادیه و می تونه منتهی به زیاد شدن وزن شه، خصوصاً اگه همراه با شیر مصرف شه. به خاطر همین بهتره در مصرف اون از این جهت طرف تعادل رو رعایت کرد. مصرف چند عدد انجیر واسه دریافت مواد مغذی اون کافیه. پس بهتره در مصرف اون زیاده روی نکنین. 

کاهش کلسترول

انجیر دارای پکتینه. پکتین یه جور فیبر گیاهی و محلوله. وقتی که این فیبر در سیستم گوارش جابه جا می شه، خیلی راحت کلسترولای اضافی رو با خود حمل می کنه و به یه تیکه از بدن که مواد زائد واسه دفع در اونجا جمع می شن منتقل می شن. علاوه بر این، انجیر به دلیل وجود فیبر زیاد در اون می تونه در کنترل اشتها و میل شما به مصرف غذاهای چرب و مضر اثر داشته باشه و از این روش هم مانع از ورود مقادیر اضافی کلسترول به بدن شه. 

مراقبت در برابر سرطان سینه 

ثابت شده که فیبر موجود در انجیر از خانوما در برابر سرطان سینه پس از یائسگی مراقبت می کنه. در این دوران، تعادل هورمونا در بدن خانوما ممکنه برهم خورد همین امر موجب ایجاد بیماریای جورواجور شه. سیستمای جورواجور در بدن با همدیگه رابطه بسیار نزدیکی دارن. از این رو اگه تعادل هورمونا بر هم خورد، سیستم ایمنی بدن هم تحت تاثیر قرار میگیره. در نتیجه توانایی بدن واسه مقابله با رادیکالای آزاد که عامل اصلی ایجاد شکلای جور واجور سرطان هستن کم میشه. 

تقویت استخوانا

انجیر پر از کلسیم است. کلسیم هم واسه تقویت استخوانا یه ضرورت حساب می شه. هر چی مصرف کلسیم زیاد شه، استخوانا تقویت می شن و احتمال آسیب یا دچار شدن به پوکی استخون در سنین بالا کم میشه. انجیر هم اینکه دارای فسفره. فسفر در تشکیل استخوانا یا جوش خوردن اونا پس از آسیب یا شکستگی موثره.

مقابله با برونشیت

مواد شیمیایی طبیعی موجود در برگای انجیر مواد خوبی واسه جوشوندن هستن. دم کرده برگ انجیر واسه خیلی از بیماران تنفسی تجویز می شه. یکی از مشکلات تنفسی، برونشیته که میشه به بهتر شدن اون با مصرف دم کرده برگ انجیر کمک کرد. هم اینکه این دم کرده واسه افراد گرفتار به آسم هم می تونه به درد بخور باشه و علائم اونو کم کنه. 

پیشگیری از سرطان روده

حضور فیبر باعث می شه حذف رادیکالای آزاد از بدن ساده و سریع تر صورت گیرند. رادیکالای آزاد، دلیل ایجاد سرطان در بدن هستن. فیبر فعالیت روده رو تنظیم می کنه و به بهتر شدن کارکرد اون کمک می کنه. 

جلوگیری از یبوست

در هر سه عدد انجیر متوسط، حدود ۵ گرم فیبر هست. این اندازه فیبر زیاد به بهتر شدن کارکرد دستگاه گوارش و روده ها کمک کرده و مانع از ایجاد یبوست می شه. فیبر علاوه بر جلوگیری از یبوست، مانع از اسهال هم می شه و کارکرد روده ها رو کلا متعادل می کنه. 

کنترل فشارخون

سدیم معمولاً به شکل نمک در وعده های غذایی وارد بدن می شه. اما اگه افزایش سدیم با کم شدن پتاسیم همراه شه، نتیجه اون افزایش فشارخونه. انجیر از طرفی دارای مقادیر زیادی پتاسیم و از طرف دیگه دارای اندازه کمی سدیمه. در نتیجه این میوه واسه مقابله با فشارخون گزینه خیلی خوبیه. انجیر با ایجاد تعادل در فشارخون واسه شما آرامش به همراه می آورد.

منبع :

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *